Monday 12 December 2016

BAHAN KITAR SEMULA



     Antara bahan-bahan kitar semula adalah kertas, plastik, loam dan juga kaca. Bahan-bahan lain seperti perabot, barangan elektronik , bahan pembinaan dan kenderaan juga boleh dikitar semula. Bahan kitar semula seperti tin minuman kosong sering didapati di tepi jalan, tong sampah dan lain-lain tempat. Kertas yang tidak digunakan lagi seperti nota-nota, majalah dan surat khabar boleh dikumpulkan di rumah kerana ibu bapa sering membeli surat khabar harian untuk mengetahui isu-isu semasa. 


Tin minuman kosong


Surat khabar lama


Botol minuman kosong


Botol minuman kosong


   Gambar-gambar di atas menunjukkan bahan-bahan kitar semula yang boleh dikumpul dan dimasukkan ke dalam tong kitar semula yang mempunyai 3 warna iaitu biru, jingga dan coklat. Oleh itu, masyarakat perlulah mengumpul bahan-bahan kitar semula dan memasukkannya di dalam tong kitar semula atau pun menjualnya di kedai kitar semula.




RAJAH 1

     Gambar di atas menunjukkan tong-tong kitar semula serta kegunaannya. Setiap tong kitar semula mempunyai kegunaan yang berbeza. Contohnya, tong biru untuk kertas, tong coklat untuk kaca dan tong jingga untuk tin aluminium, plastik dan keluli. Oleh itu, diharap agar masyarakat tidak salah memasukkan bahan kitar semula.




RAJAH 2

    Gambar di atas menunjukkan kedai kitar semula. Masyarakat yang tidak mahu memasukkan bahan kitar ke dalam tong kitar semula boleh menghantarnya di kedai kitar semula yang berhampiran dengan kawasan perumahan mereka. Masyarakat atau individu tersebut akan mendapat ganjaran wang walaupun dalam jumlah yang sedikit sahaja.




No comments:

Post a Comment